W Żukowie odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury, zorganizowane na zaproszenie Posła na Sejm RP Stanisława Lamczyka, Starosty Kartuskiego Bogdana Łapy i Burmistrz Gminy Żukowo Marioli Zmudzińskiej. Spotkanie z udziałem parlamentarzystów i samorządowców miało na celu omówienie kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Przedstawiono szereg istotnych potrzeb i wyzwań, których rozwiązanie jest niezbędne dla dalszego rozwoju oraz bezpieczeństwa mieszkańców powiatu kartuskiego.
Starosta kartuski Bogdan Łapa podkreślił znaczenie powstającej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT), zaznaczył jednak, że jej funkcjonalność będzie pełna dopiero po realizacji towarzyszącej infrastruktury drogowej. Szczególnie pilne jest wybudowanie połączenia węzła OMT Glincz z drogą wojewódzką nr 211. Równie istotna jest tzw. obwodnica Banina, czyli droga łącząca węzeł Miszewo z Portem Lotniczym w Gdańsku. Powiat Kartuski zabiega także o budowę nowego połączenia drogowego między Chwaszczynem a OMT.
Zarówno te inwestycje, jak i budowa Drogi Czerwonej przy węźle Straszyn, zostały wskazane jako priorytetowe również przez dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Krzysztofa Czopka. Samorząd województwa deklaruje gotowość do dalszej współpracy nad realizacją tych zadań.
Wśród tematów poruszanych na spotkaniu nie zabrakło kwestii rewitalizacji linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy–Sierakowice–Lębork. Wartość tej inwestycji, realizowanej przez firmę Torpol, wynosi 625 mln zł, a jej znaczenie w kontekście poprawy dostępności komunikacyjnej jest nie do przecenienia.
Jednakże, jak alarmował radny powiatowy Adrian Klawikowski, projekt w obecnym kształcie nie uwzględnia budowy bezkolizyjnych przejazdów kolejowych w miejscowościach Reskowo, Cieszenie i Miechucino. To właśnie tam linia kolejowa przecina jedną z najbardziej ruchliwych arterii regionu – drogę wojewódzką nr 211. Brak takich rozwiązań budzi poważne obawy w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przyszłych utrudnień w płynności komunikacyjnej. Radny podkreślał, że już pięć lat temu natężenie ruchu na tej trasie przekraczało 11 tys. pojazdów dziennie – dziś jest ono z pewnością znacznie większe.
Dodatkowo, plan modernizacji linii kolejowej nie przewiduje przebudowy wiaduktu pod drogą powiatową Garcz–Sianowo, którego stan techniczny oceniany jest jako zły. Samorządowcy apelują, by nie traktować kwestii bezpieczeństwa jako kosztu, ale jako nieodłączny element każdej inwestycji infrastrukturalnej.
Burmistrz Kartuz Mieczysław Gołuński zwrócił uwagę na problem zwiększonego ruchu kolejowego w centrum miasta. Szczególnie dotkliwym miejscem jest skrzyżowanie ulic Gdańskiej i Kościerskiej, przecinanych przez linię kolejową. Dla zapewnienia płynności i bezpieczeństwa ruchu, niezbędne jest wybudowanie tunelu drogowego pod torami. To inwestycja, która w kontekście rosnącej liczby pociągów i dynamicznego rozwoju regionu staje się pilna i nieunikniona.
Poseł Mirosław Suchoń, przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, podkreślił, że wszelkie sygnały i postulaty zgłaszane przez samorządowców będą wnikliwie analizowane. – Naszym celem jest zebranie pełnego spektrum informacji, tak aby móc w dalszym etapie rozmów przejść do konkretnych działań i decyzji – zaznaczył poseł Suchoń. – W zakresie inwestycji kolejowych przedstawiciele PKP PLK wyrazili otwartość na dialog i gotowość do dalszej współpracy z samorządami.
– To było niezwykle istotne wydarzenie dla naszego samorządu – podkreślił Starosta Kartuski Bogdan Łapa. – Mieliśmy zaszczyt gościć Sejmową Komisję Infrastruktury, z którą omówiliśmy kluczowe potrzeby związane z modernizacją i rozbudową sieci drogowej w naszym powiecie. Była to doskonała okazja, aby w sposób kompleksowy zaprezentować nasze priorytety oraz wyzwania, przed jakimi stoimy. Spotkanie to miało duże znaczenie dla dalszego rozwoju infrastrukturalnego naszej małej ojczyzny.
Powiat kartuski to dynamicznie rozwijający się obszar, który z jednej strony korzysta z realizowanych inwestycji infrastrukturalnych, a z drugiej – potrzebuje kompleksowych i bezpiecznych rozwiązań drogowych i kolejowych. Liczymy, że głos samorządowców i mieszkańców zostanie wysłuchany, a postulaty zgłoszone podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury staną się realnymi działaniami.